Wednesday, August 14, 2013

Ομιλία στην κοίμηση της Θεοτόκου Ἁγίου Νικολάου τοῦ Καβάσιλα



  πόσο πρωτοφαν καί πέροχα εναι τά μυστήρια τς Παρθένου. πόσο θαυμαστή ατή δικαιοσύνη! μεγαλεο ψυχς, πού μέ τέτοια γνότητα στόλισε τό σμα της! σμα πού ξεπερνώντας τή φύση του τόσο πολύ ψώθηκε μαζί μέ τήν ψυχή! φς λαμπρό πού καταύγασε κενο τό νο! «Τί νά π καί τί νά διαλαλήσω»; ρωτάει κ­πληκτος προφήτης (Δαν. 10,17). Τόν Θεό, πού κανένας ποτέ δέν περιέλαβε τόπος, πού κτίση λη –κι ν κόμα γίνει μύριες φορές μεγαλύτερη– δέν τόν χωρε, Ατόν τόν περιέβαλε μέ τό αμα της Παρθένος. Κι χι πλς τόν περιέβαλε, λλά το φανε μέ τό αμα της τέτοιο χιτώνα, πού πό κάθε ποψη νά ταιριάζει στό βασιλιά. Ατή νωση οτε μπορε νά γίνει παράδειγμα σέ τίποτε λλο οτε πό κανένα λλο παράδειγμα μπορε νά κφρασθε. λλά εναι μιά νωση μοναδική, πρωτοφανής καί νεπανάληπτη. Γιατί τό αμα τς μακαρίας γινε αμα Θεο –πς νά τό κφράσω;– καί, συμμετέχοντας τόσο στενά σέ κάθετι πού Ατός εχε, ναδείχθηκε μότιμο καί μόθρονο καί μόθεο μέ τή θεία φύση. Σέ τέτοιο ψος γιότητος ­φθασε Παρθένος, τόσο ρετή της ξεπερν κάθε νθρώπινο νο!
 νθρωπος ταν. πό τούς νθρώπους βλάστησε. Κι ταν μέτοχος σέ κάθε κοινό χαρακτηριστικό το νθρώπινου γένους. Δέν κληρονόμησε μως τήν δια νοοτροπία οτε παρασύρθηκε πό τήν τόσο μεγάλη κακία πού πικρατε σ' ατή τή ζωή. λλά νίκησε τήν μαρτία κι ντιστάθηκε στή φθορά τς φύσεώς μας κι δωσε τέλος στήν κακία. γινε τσι ατή δια γία παρχή καί βάδισε πρώτη καί πρξε δηγός τν νθρώπων στό δρόμο πρός τόν Θεό. Γιατί διατήρησε τή θέλησή της τόσο καθαρή, σάν νά ταν μόνη της σ' α­τή τή ζωή, σάν νά μήν πρχε κανείς λλος νθρωπος οτε κανένα λλο πλάσμα νά εχε ποτέ δημιουργηθε, σάν νά βρισκόταν μόνη μπροστά στόν μόνο Θεό. Δέν συγκέντρωσε τήν προσοχή της σέ κανένα πό τά κτίσματα οτε προσηλώθηκε σέ τίποτε πολύτως πό ,τι πάρχει στόν κόσμο. λλά πό τήν πρώτη κιόλας στιγμή πού ρθε νάμεσα στούς νθρώπους τούς ποχωρίσθηκε κατά τό καλύτερο μέρος. Κι τσι, χοντας ξεπεράσει λη τήν κτίση, τή γ, τόν ορανό, τόν λιο, τά στέρια, τόν διο τό χορό τν γγέλων, πού περιβάλλει τόν Θεό, δέν σταμάτησε παρά φο νώθηκε μέ τόν καθαρό Θεό, καθαρή. Κι ναδείχθηκε ερώτερη πό τίς θυσίες, τιμιώτερη πό τά θυσιαστήρια γιά τόν Θεό, τόσο πιό για πό τούς δικαίους καί τούς προφτες καί τούς ερες, σο γιώτερος πό ατούς πού γιάζονται εναι κενος πού τούς γιάζει. Γιατί βέβαια κανείς δέν ταν γιος πρίν γεννηθε μακαρία. Ατή πρώτη καί μοναδική, παλλαγμένη ντελς πό τήν μαρτία, παρουσιάσθηκε νά εναι πραγματικά γία, καί γία γίων κι ,τι κόμη περισσότερο θά μπο­ροσε κανείς νά πε. Κι νοιξε καί στούς λλους τήν πόρτα τς γιο­σύνης μέ τό νά χει προετοιμασθε κατάλληλα γιά τήν ποδοχή το Σωτήρα, πό που λθε γιότητα καί στούς προφτες καί στούς ερες καί σέ ποιονδήποτε λλον ξιώθηκε νά συμμετάσχει στά θεα μυστήρια.
 Γιατί καρπός τς Παρθένου εναι κενος πού πρτος καί μόνος φερε τήν γιότητα στόν κόσμο. Ατό κριβς σημαίνει κενο πού επε μακάριος Παλος: «πρόδρομος γιά χάρη μας εσλθε η­σος ες τά για» (βρ. 6,20). Γιατί, ν συμβαίνει νά λέγεται τι καί πρίν νά ρθει Σωτήρας πολλοί νθρωποι ξιώθηκαν νά χουν α­τή τήν πωνυμία, ατό φείλεται στό τι λαβαν μέρος στά μυστήρια τς θείας οκονομίας, συμμετέχοντας στίς προτυπώσεις τους. Γι’ ατό τό λόγο λέγει Παλος τι καί πρίν κόμη «νειδισθε» Χριστός, Μωυσς προτίμησε «πό τούς θησαυρούς τς Αγύπτου τόν νειδισμό το Χριστο» (11,26). Καί κόμη, γιά νά μπορέσουν νά εναι καλά παρασκευασμένοι γιά τήν ληθινή γιότητα κι τοιμοι νά πο­δεχθον, τήν κτίνα κείνη πό τήν ποία νέτειλε σωτηρία. Μέ ατά συμφωνε κριβς κενο πού επε διος Σωτήρας: «πέρ ατν γώ γιάζω μαυτόν, να καί ατοί σιν γιασμένοι ν λη­θεί» (ωάν. 17,19). τσι καταλαβαίνουμε πώς ο παλιοί κενοι γιοι, μιά καί Σωτήρας δέν εχε κόμη φανερωθε, δέχθηκαν τόν για­σμό διαμέσου σκιν καί συμβόλων.
 πρεπε βέβαια νά λάβει μέρος σέ κάθετι πού κανε Υός της γιά τή σωτηρία μας. πως το μετέδωκε τό αμα καί τή σάρκα της κι λαβε μοιβαα μέρος στίς δικές του χάριτες, κατά τόν διο τρόπο λαβε μέρος καί σέ λους τούς πόνους καί τήν δύνη του. Κι ατός βέβαια καρφωμένος στό σταυρό δέχθηκε στήν πλευρά τήν λόγχη, ν διαπέρασε τήν καρδιά τς Παρθένου ρομφαία, πως νήγγειλε γιώτατος Συμεών. Μέ τόν διο τρόπο καί λα τά λλα μαρτύρια τά προξενοσαν ο «κύνες» κενοι πό κοινο στόν Υό καί στή μητέρα. Τό διο κι ταν χρησιμοποιώντας παλαιοτέρους λόγους του τόν κατηγοροσαν σάν λαζόνα κι ταν τόν νόμαζαν πλάνο κι γω­νίζονταν ν' ποδείξουν τήν πλάνη του.
 τσι, χάρις σ' ατές τίς μοιότητες ατή ταν πρώτη πού γι­νε «σύμμορφος» μέ τό θάνατο το Σωτήρα καί γι’ ατό λαβε πρίν πό λους μέρος καί στήν νάστασή Του. Γιατί, ταν Υός της διέλυσε τήν τυραννία το δη κι ναστήθηκε, τόν εδε βέβαια καί τόν κουσε καί τόν προέπεμψε, σο ταν δυνατόν, καθώς φευγε γιά τόν ορανό καί πρε, μετά τήν νάληψη, τή θέση του νάμεσα στούς ποστόλους καί τούς λλους συντρόφους του, αξάνοντας τσι τίς εεργεσίες μέ τίς ποιες κενος εεργέτησε τήν νθρώπινη φύση, «ναπληρώνοντας», δηλαδή, πιό ξια πό λους «τά στερήματα το Χριστο» (Κολ. 1,24). Γιατί σέ ποιόν λλο μποροσε λα ατά νά ταιριάζουν παρά στή μητέρα;
 ταν μως νάγκη παναγία κείνη ψυχή νά χωρισθε πό τό περάγιο κενο σμα. Καί χωρίζεται βέβαια καί νώνεται μέ τήν ψυχή το Υο της, μέ τό πρτο φς νώνεται τό δεύτερο. Καί τό σ­μα, φο μεινε γιά λίγο στή γ, ναχώρησε κι ατό μαζί μέ τήν ψυ­χή. Γιατί πρεπε νά πέρασει πό λους τούς δρόμους πό τούς ποίους πέρασε Σωτήρας, νά λάμψει καί στούς ζωντανούς καί στούς νεκρούς, νά γιάσει διαμέσου λων τήν νθρώπινη φύση καί νά λάβει μέσως μετά τόν ρμόζοντα τόπο. Τό δέχθηκε τσι γιά λίγο τάφος, τό παρέλαβε δέ καί ορανός, ατό τό πνευματικό σ­μα, τήν καινή γ, τό θησαυρό τς δικς μας ζως, τό τιμιώτερο πό τούς γγέλους, τό γιώτερο πό τούς ρχαγγέλους. Ξαναδόθηκε τσι θρόνος στό βασιλιά, παράδεισος στό ξύλο τς ζως, δίσκος στό φς, στόν καρπό τό δένδρο, μητέρα στόν Υό, ξία καθόλα ντιπρόσωπος το νθρώπινου γένους.
 Ποιός λόγος εναι ρκετός γιά νά μνήσει, μακαρία, τήν ρετή σου, τίς χάριτες πού σο δώρισε Σωτήρας, ατές πού Σύ δώρισες στήν κοινωνία τν νθρώπων; Κανείς, στω κι ν «λαλε τίς γλσ­σες τν νθρώπων καί τν γγέλων», πως θά ΄λεγε Παλος (Α΄ Κορ. 13,1). Προσωπικά μο φαίνεται τι τό νά καταλαβαίνει κανείς καί νά διακηρύσσει σωστά καί πως πρέπει τά μεγαλεα Σου ποτελε τμ­μα τς αώνιας μακαριότητας, πού πόκειται στούς δικαίους. Τά δικά Σου μεγαλεα νήκουν μόνο στό χρο κενο που ορανός εναι καινός καί γ καινή, τό χρο πού φωτίζεται πό τόν λιο τς δι­καιοσύνης, ποος λιος οτε προηγεται οτε πεται πό τό σκο­τάδι, κε που μνητής τν μεγαλείων Σου εναι διος Σωτήρας καί γγελοι ατοί πού χειροκροτον. Σ' ατόν μόνο πράγματι τό χρο μπορε νά Σο προσφερθε μνωδία πού Σο ξίζει. Ο ν­θρωποι εναι δύνατον νά λοκληρώσουμε τήν μνησή Σου. Τόσο μόνο μπορομε νά Σέ μνήσουμε, σο χρειάζεται γιά νά γιάσουμε τή γλώσσα καί τήν ψυχή μας. Γιατί καί μόνο νας λόγος καί μιά νάμνηση, πού ναφέρεται σέ κάποιο πό τά δικά Σου μεγαλεα, νυψώνει τήν ψυχή καί κάνει καλύτερο τό νο καί μς μετατρέπει λους πό σαρκικούς σέ πνευματικούς καί πό βέβηλους σέ γίους.
 λλ', Παρθένε, Σύ πού εσαι κάθε γαθό, κάθετι πού ξέρουμε σ' ατή τή ζωή κι ,τι θά μάθουμε, ταν φήσουμε τόν κόσμο! Σύ, πού ρχίζοντας πό τόν αυτό σου δήγησες καί τούς λλους πρός τή μακαριότητα καί τήν γιωσύνη ! σωτηρία τν νθρώπων καί φς το κόσμου καί δός πού δηγε στόν Σωτήρα καί θύρα καί ζωή, Σύ πού εσαι ξία νά νομάζεσαι μέ λα κενα τά νόματα μέ τά ποια προσφωνήθηκε γιά τή σωτηρία πού μς χάρισε Σωτήρας.
  Σύ Παρθένε, πού εσαι νώτερη πό κάθε παινο κι πό κάθε νομα, πού θά μποροσε νά σέ χαρακτηρίσει, δσε νά μπορέσουμε νά κατανοήσουμε καί νά ψάλλουμε κάπως καλύτερα τά μεγαλεα Σου καί τώρα, σ' ατή τή ζωή, καί μετά πό ατήν, στήν αωνία. μήν.

No comments:

Post a Comment