Wednesday, April 18, 2012

ΛΑΜΠΡΙΑΤΙΚΟΣ ΨΑΛΤΗΣ (Part 1)

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

Ἐὰν ρως το παρόντος διηγήματος το ατούσιος γράφων, τότε π κεφαλς τίτλος θ εχε μλλον τροπικν κα λληγορικν σημασίαν. Διότι, να μέν, εδοκί τς θείας Προνοίας, εναι ληθς τι κα χάρις ες τν φιλάδελφον προθυμίαν το χωρικο κα ρχοντικο φίλου μου κρ Γιάννη Πεντελιώτου, ξιομαι σχεδν κατ τος νελλιπς, κατ τς περιδόξους ταύτας μέρας, ν συμψάλλω ναμίλλως μετ ατο, ποβαστάζοντος δι τς χειρς τ γυαλιά του, γαπντος τ πολίτικον φος, παρατείνοντος π πειρον τ μουσικ κλα κα τς καταλήξεις του, ες τν μικρν γροτικν ναΐσκον το χωρίου Θ. που μυροβολε λισσόμενον ες κυανος στεφάνους τ μοσχολίβανον, περιβάλλον ς δι φεύγοντος πλαισίου τος κτινωτος στεφάνους κα τς σεμνς ψεις τν γίων, κα που μ τς κεντητς ποδιάς των κα τ λευκ κολόβια α νεαρα χωρικα προσέρχονται φέρουσαι γκαλίδας ρόδων κα ων κα θημωνίας λας δενδρολιβάνου, καταφορτώνουσαι μ λόφους νθέων τν πενιχρν πιτάφιον, μ χοντα νάγκην λλης πολυτελείας. κε εσβάλλει ολαμς λος ατοσχεδίων ψαλτν, κρατούντων ν ν φυλλάδιον το πιταφίου ες τν χερα, οτινες φιλοτιμονται ν ψάλλωσιν ν σπαρακτικ παραφωνί τ γκώμια, καταστρέφοντες δι κωμικν σφαλμάτων κα τς λίγας λέξεις, σαι εναι ρθς τυπωμέναι ες τ φυλλάδια κενα.
Χωρς ν εμαι κύριον μέρος το ατοσχεδίου τούτου χορο, φείλω ν μολογήσω τι, καίτοι προσπαθν ν συμψάλλω ποφερτ κάπως μ τν ρχοντικν κα πρόθυμον φίλον μου, οχ ττον στερ ατο κατ πολλά, κα δι τοτο πεκαλέσθην ν ρχ, ς πιείκειαν κ μέρους το ναγνώστου, τν τροπικν το τίτλου κδοχήν, καθ ν δηλ. τρόπον ες λους τος ναούς, παρουσιάζονται κατ τς μέρας ταύτας πολλο τέως γνωστοι, μουσόληπτοι κ το παραχρμα, λαμπριάτικοι ψάλται, οτω κα γράφων, ν καθ λον τν λλον χρόνον σιωπ, παρουσιάζεται, δς το τους οτος, τ Χριστούγεννα κα τ Πάσχα, κατ ποκοπν διηγηματογράφος. Τ πργμα ρχισε ν γίνεται κάπως φορτικόν, κα πολλο μν σκανδαλίσθησαν, τινς δ κα τ πεδοκίμασαν. ρκοσι τόσαι λλαι μανίαι, τόσοι ξενισμοί. μες δν εμεθα γγλοι οτε μερικάνοι. Μ μς σκοτίζς κα σύ. Πόθεν λαβες φορμν ν ποθέσς τι τ κοινν θέλγεται π τς ναμνήσεις σου συγκινεται π τ ασθήματά σου; Τ καμες μίαν φορν δύο. ρκε. Πασε πλέον. Δν βλέπεις τι τ αώνιον θέμα σου ξηντλήθη, κα τι ερίσκεσαι ες τν νάγκην ν προσπαθς βί ν παρουσιάσς πλν παραλλαγν κατ τος;
ν πρώτοις, καλν θ το ν διακρίνωμεν ,τι εναι πράγματι ξενισμς π ,τι δύναται ν εναι, κ τς φύσεως τν πραγμάτων, κοινν ες πάντα τ θνη. Λόγου χάριν, τ ν κδίδωνται τ περιοδικ κατ Σάββατον Κυριακν εναι ξενισμός; Τ ν δημοσιεύουν α πολιτικα φημερίδες φιλολογικωτέραν λην κατ Κυριακήν, εναι ξενισμός; ν λόγ, τ ν σχολάζ τις κατ τς ορτς π τς τύρβης το κόσμου, ς κα π τς ναγνώσεως ρθρων πολιτικν, κα ν ασθάνεται τν νάγκην βροτέρας, τερπνοτέρας, κοπωτέρας ναγνώσεως εναι ξενισμός; στω, λλ δύνασαι ν δημοσιεύς ν μέραις ορτν διηγήματα περιγραφάς, χωρς ν κάμνς ποσς λόγον περ τν Χριστουγέννων κα το Πάσχα.
δο λοιπν ποον τ ατιον τς δυσφορίας των ― κα πόσον φελς τ μολογοσι… τ ξωτερικεύουσι. Ν φιλοξενηθς γεμονικς ες τ μέγαρα μεγάλου ρχοντος, κα ν μ προπίς ες τιμν το οκοδεσπότου! Ν πολαύσς (ξενίας δεσποτικς κα θανάτου τραπέζης) κα ν μ ποδώσς εχαριστίαν ες τν στιάτορα! λλ ες τ διηγημάτια, σα δημοσίευσα κατ καιρος ποφαινόμενος τ Χριστούγεννα τ Πάσχα νεπνεύσθην, ληθς, π τς ναμνήσεις μου κα τ ασθήματά μου, τ ποα θέλγουσι κα συγκινοσιν μ ατόν ― σως κα λίγους κλεκτος φιλαναγνώστας. τι δ τοιοτοι πάρχουσιν, ποδεικνύεται κ τούτου, τι δύο τν φημερίδων, α κορυφααι τς πρωτευούσης, ς κα τ μονάκριβον περιοδικόν, δεξιονται τ ορτάσιμα διηγημάτια τν μερν τούτων. πειτα οδαμο σχεδν θ ερητε τι πεζήτησα βεβιασμένην θέσιν πλοκήν, πως γαλβανίσω τν περιέργειαν το ναγνώστου. που γίνεται λόγος περ ξενιτευμένων, οτινες πιστρέφουσι μετ μακρν πουσίαν στέλλουσι γράμματα μετ λικς παρηγορίας ες τος οκείους, τατα λα βασίζονται π τς πραγματικότητος, καθόσον λοι ο ζήσαντες ες παραθαλασσίους κα ναυτικος τόπους τς λλάδος κάλλιστα γνωρίζουσιν τι, κατ τς παραμονς δίως τν ορτν, πολλο ξενιτευμένοι, ν συνήθως φαίνονται ψυχρο κα πεσκληρυμμένοι τν φλοιόν, αφνης νθυμονται τος οκείους των, κα πιστρέφουσιν ες τς πατρίδας, ν ατο κωλύωνται π φιλοτιμίας ν κατέλθωσιν επροσώπως, χι σπανίως ποστέλλουσι παραμυθίαν ες τς γηραις μητέρας κα τς δελφάς των. ν λλοις γίνεται λόγος περ τν κοινωνικν κα οκογενειακν θίμων τν σχετιζομένων μ τς ορτάς, κα λλαχο πάλιν σθενς πλοκ στρέφεται περ νεωτεριστικόν τι κα φθοροποιν θιμον. Τί τ πίθανον ες λα τατα;
λλ τ πλεστα τν π μο γραφέντων ορτασίμων διηγημάτων χουσιν, ς μο πιτραπ λατινικς ρος, a priori* τν πόθεσιν, εναι δηλαδ μλλον θρησκευτικά. ― Ποίαν χάριν, σς παρακαλ, ποίαν δύναμιν πρωτοτυπίαν θ εχε τ ν λάβ τις τν κόπον ν περιγράψ λεπτομερς πς χωρικς ερες πλθε ν λειτουργήσ ες ξωκκλήσιον, χάριν μικρς κοινότητος γροίκων βοσκν, ποοι κα πόσοι μετέσχον τς πανηγύρεως, κα ποά τινα σαν τ θη τν πανηγυριστν; Τοτο θ το λως ετελς κα ταπεινόν, κατ τν γνώμην τν κριτικν. Τ ν γράψ τις, τι γηραις νρ φόνευσε τν συμβίαν του, κατ ατν τν μέραν τν Χριστουγέννων ―χωρς μήτε ναγνώστης μήτε συγγραφες ν ποπτεύωσι κν διατί τν φόνευσε―, τοτο εναι ψηλν κα πολυτελές, κατ τν κτίμησιν μερικν. Μετ τοιοτον γκλημα κατ ατν τν γίαν μέραν, τ θέμα ξηντλήθη, κα λα τ Χριστουγεννιάτικα κα τ πασχαλιν διηγήματα δν πρέπει πλέον ν βλέπωσι τ φς.
Μ θρησκευτικά, πρς Θεο! Τ λληνικν θνος δν εναι Βυζαντινοί, νοήσατε; Ο σημερινο λληνες εναι κατ εθεαν διάδοχοι τν ρχαίων. πειτα πολιτίσθησαν, προώδευσαν κα ατοί. Συμβαδίζουν μ τλλα θνη. Ποίαν ποίησιν χει τ ν γράψς τι Χριστς «δέχεται τν λατρείαν το πτωχο λαο», κα τι πτωχς ερες «προσέφερε τ Θε θυσίαν ανέσεως»; Κα ν περιγράφς τ σωτερικν το ναΐσκου, μ τς νυσταλέας κανδήλας κα τς μαυρς μορφς τν γίων λόγυρα! Δν τ ννοομεν μες ατά. μες θέλομεν διήγημα, τ ποον ν εναι λον ποίησις, χι πεζ πραγματικότης. Σ δ πς τολμς ν γράφς, μιλν περ ουλιανο το Παραβάτου, καρφωμένου ες τν τοχον π τν λόγχην το γ. Μερκουρίου, τοιαύτην βλάσφημον φράσιν: «Πελιδνς παράφρων τύραννος…»; ταν συγγραφες λλος, κα λλης περιωπς δημοσιεύσας πρ τν στορικοφανταστικν δρμα, προέτασσε χυδαα ληθς προλεγόμενα, δι ν βριζε βαναύσως τν θρησκείαν τν πατέρων του ― τότε οδες λόγος το πως σκανδαλισθ τις, διότι τ πργμα το τς μόδας. λλ σύ, ν τολμς ν κφράζεσαι μ τοιαύτην σεβ γλσσαν περ το ουλιανο κείνου, το Παραβάτου ποστάτου καλουμένου ― θρασύτης περβαίνει πν ριον. Κα μως σοφς πικριτς δν νόησεν τι φράσις το ξ ντικειμένου, πως λέγουσιν ατοί· πέδιδε δηλ. δι λέξεων τ χρώματα το ζωγράφου· κα τι πν ζήτημα περ τν δοξασιν το γράφοντος (στις ν τούτοις δν ρνεται τι συμμερίζεται τν γνώμην το Βυζαντινο τοιχογράφου) παρέλκει λως.
Δι ν δώσωμεν πέρας ες τ προοίμιον ατό, θ επωμεν μ δύο λέξεις τι: Τ σημερινν θνος δν πγε, δυστυχς, τόσον μπρός, σον λέγουν ατοί. Τ θνος τ λληνικόν, τ δολον τολάχιστον, εναι κόμη πολ πίσω, κα τ λεύθερον δν δύναται ν τρέξ ρκετ μπρός, χωρς τ λον ν διασπαραχθ, ς διασπαράσσεται, φε! δη. τρέχων πρέπει ν περιμέν κα τν πόμενον, ἐὰν θέλ σφαλς ν τρέχ· λεύθερος πρέπει ν βοηθ τν δεσμώτην πρέπει ν τν νακουφίζ. σον παρέρχεται χρόνος, τόσον τ λεύθερον θνος καθίσταται ομοι! νικανώτερον πως δώσ χερα βοηθείας ες τ δολον θνος. γγλος Γερμανς Γάλλος δύναται ν εναι κοσμοπολίτης ναρχικς θεος ,τιδήποτε. καμε τ πατριωτικν χρέος του, κτισε μεγάλην πατρίδα. Τώρα εναι λεύθερος ν παγγέλλεται, χάριν πολυτελείας, τν πιστίαν κα τν παισιοδοξίαν. λλ Γραικύλος τς σήμερον, στις θέλει ν κάμ δημοσί τν θεον τν κοσμοπολίτην, μοιάζει μ ννον νορθούμενον π κρων νύχων κα τανυόμενον ν φθάσ ες ψος κα φαν κα ατς γίγας. Τ λληνικν θνος, τ δολον, λλ οδν ττον κα τ λεύθερον, χει κα θ χ δι παντς νάγκην τς θρησκείας του.
Τ π μοί, νόσ ζ κα ναπνέω κα σωφρον, δν θ παύσω πάντοτε, δίως δ κατ τς πανεκλάμπρους ταύτας μέρας, ν μν μετ λατρείας τν Χριστόν μου, ν περιγράφω μετ ρωτος τν φύσιν κα ν ζωγραφ μετ στοργς τ γνήσια λληνικ θη. Ἐὰν πιλάθωμαί σου, ερουσαλήμ, πιλησθείη δεξιά μου, κολληθείη γλσσά μου τ λάρυγγί μου, ἐὰν ο μή σου μνησθ.
http://www.papadiamantis.org/index.php?option=com_content&view=article&id=224:02-29-lampriatikos-psalths-1893&catid=58:narration&Itemid=54

No comments:

Post a Comment