Wednesday, April 18, 2012

ΛΑΜΠΡΙΑΤΙΚΟΣ ΨΑΛΤΗΣ (Part 2)

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Τν τριν ρν δρόμον π τν πολίχνην ες τ ξωκκλήσιον εχε διανύσει τ πρωί, πολείτουργα, παπα-Διανέλος, κολουθούμενος π τς δύο νεωτέρας θυγατέρας του, κορασίδας δέκα κα δώδεκα τν, κα π μάδα πτ κτ γυναικν φιλεόρτων, προπορευομένου το νου του, φορτωμένου τ δισάκκιον μ τ ερ το παπ. λιος τον ς δύο καλαμις ψηλά, ταν ξλθον ες το Γιατρο τ μπέλι, ετα φθασαν ες τ Βουρλίδια, ετα νλθον σθμαίνοντες ες το Ματαρώνα τν Πεκον, στις στατο τότε κόμη κε κα εηργέτει τος δοιπόρους μ τν παρήγορον σκιάν του ες τν κορυφν το ψώματος, πρν συνείδητος βάρβαρος, τ νοχ τ νοχ κείνων τος ποίους πλέον τυχος τν λαν το κόσμου, κ περιτροπς κλέγει ρχοντας κα προστάτας του, ρίψ σπλάγχνως κάτω τ περικαλλς δένδρον κα πογυμνώσ τ τοπίον το μοναδικο στολισμο του.
κεθεν νλθον ες τ Πετράλωνον κα ες το Σταμέλου τν Βρυσούλαν, κα νέβησαν δι νωφερος δο ες το Κανάκη τν Βρύσιν κα δι τς Κλινις κατλθον ες το Χαιρημον τ ρέμα, κα φθασαν ες τν βόρειον κτν τς νήσου, φ ψους τς ποίας, περίοπτος κ το πελάγους, κούων τος κτύπους το πλήττοντος τς κτς κύματος, σιωπηλς κα διηγούμενος πέντε αώνων σπαρακτικν στορίαν μαρτυρίου κα αματος, γείρεται πενιχρς λλ σεμνς τς ποτομς το τιμίου Προδρόμου ερς ναΐσκος.
Εσλθον ες τν περίβολον το ναο κα ξεφόρτωσαν τ νάριον. Α γυνακες ροδοκόκκιναι, ξαναμμέναι κ τς δοιπορίας, ενάως κελαδοσαι κα καγχάζουσαι, τίναξαν τ οδόλως κορνιακτισμένα κράσπεδά των, κα φόρεσαν π το κοντο φουστανίου τς δοιπορίας τς μακρς κα πολυπτύχους σθτας. παπς ρριψε κάτω τν μίαν κραν το στακτερο ζωστικο του, κ φόρεσεν νωθεν ατο τ μαρον ράσον του. Εσλθον λοι ες τν ναν κ προσκύνησαν.
κ τν γυναικν, α μν συνέλεξαν χαμόκλαδα κα ναψαν φωτιάν, δι ν ψήσωσι καφν κα προσφέρωσιν ες τν ερέα, α δ δρεψαν κ τν εωδν θάμνων δέσμας σχοίνων κα πριναρίων κα φασκομηλεν, κα συνέδεσαν προχείρως δι κλωστς σκούπας, κα ρχισαν γοργ κα στρωτ ν σκουπίζωσιν λλαι τ δαφος το ναο, λλαι τ προαύλιον· ερες πετέλεσε σκούπαν κ δάφνης κα μύρτου κα δενδρολιβάνου, κα σάρωσε μόνος του τ Θυσιαστήριον, κα λον τ ερν Βμα. Δν παυε δ ν γογγύζ κα ν διαμαρτύρηται ναντίον τς βελτηρίας, ς λεγε, τν βοσκν κα τν απόλων, ατν κείνων οτινες τν εχον προσκαλέσει ν τος κάμ νάστασιν ες τ βουνόν, κα κ τν ποίων κανες δν εχε φαν κόμη· ατο προέβαινον νίοτε μέχρι τς βεβηλώσεως το ν εσάγωσιν, σως ν καιρ βροχς, τ θρέμματά των ντς τν ξωκκλησίων, ς δύνατο ν πεισθ τις κ τς παρουσίας διαφόρων χνν τς εσβολς, τ ποα οδ εχον λάβει τν κόπον ν ξαλείψωσιν. νδοθεν το ερο Βήματος, ν κυπτε δι ν σκουπίσ, κούετο π καιρο ες καιρν ψιθυρίζων μετ στεναγμο:
χ! λλοίμονο… «νθρώπους κα κτήνη σώσεις, Κύριε!»
Δν τσάκισε κανες τ ποδαράκι του! κραξεν παντσα ξωθεν ες τν στεναγμν το ερέως θεια-Σειραϊνώ, ληθς σημαιοφόρος τν ξοχικν λειτουργιν κα τν πανηγυρίων.
«νθρώπους κα κτήνη!», ψιθύρισε πάλιν ερεύς.
Εχε παρέλθει δη μεσημβρία, κα ερες μετ το μικρο ποιμνίου κάθησαν ν γευματίσωσιν π τν ερν λαίαν, ν τ περιβόλ το ναΐσκου, γγς το παμπαλαίου κείνου λιθοκτίστου κιβουρίου, τ ποον κατ λλους το στέρνα δατος κα κατ λλους κοιμητήριον στεοθήκη. θει τ Μαθηνώ, γηραι ελαβς κατ τος μέν, ψευτομετάνισσα κατ τος δέ, νάρετος γυνή, ποβλέψασα πρς τ κτίριον τοτο μετ στεναγμο επεν:
μες τρμε, κορίτσια· ν χουν τάχα κ ο φτωχοί, ν φνε!
Τρν ο πεθαμένοι, θεια-Μαθηνώ; επε τ γλαώ, δωδεκαέτις παιδίσκη το ερέως.
Ο πεθαμένοι τρνε κόλλυβα, γ τ ξέρω, προσέθηκε τ Καλλιοπώ, δεκαέτις μικρ δελφή της· κα γι ατό, μες στ σπίτι σα κόλλυβα μς φέρουνε, λα τ μοιράζουμε στος φτωχος κα στ παιδι τ γειτονόπουλα, γι ν χ μάννα μας, φτωχή, ν φά στν λλον κόσμο…
Σιωπή, Καλλιοπώ! επεν ερεύς, θέλων ν κρύψ τν συγκίνησίν του.
Πρ δώδεκα κα πλέον τν παπα-Διανέλος σχε φίλον τιν λληνοδιδάσκαλον, χρηστν νδρα, λλ στις εχε δυναμίαν ες τ λληνικ νόματα. Εχε γίνει σύντεκνος το ερέως, κα βαπτίσας τς δύο τελευταίας κόρας του εχε δώσει ατας ρχαιοπρεπ νόματα, τ ποα μως, πειδ ερέθησαν π οδετέρου δάφους, ξουδετερώθησαν, ς εκός, κα ατά.
Τί! χει δίκιο τ κορίτσι, παπά· νέκραξεν θει τ Μαθηνώ, τις νθυμήθη τότε τ «πεθαμένα της», τέσσαρα παιδι κα τν νδρα της, πο εχε θάψει, μείνασα μ δύο θυγατέρας, πάνδρους, τς ποίας εχε στήριγμα κόμη ες τν κόσμον· χει δίκιο τ κορίτσι. παπα-Θεόφιλος, μακαρίτης γούμενος τς Μεγαλόχαρης τς Εαγγελίστρας, τ διο μς λεγε, γι ναν πο τν εχε πλακώσει μάγγανος, πο τν εχαν λοι γι πεθαμένον, πο γυναίκα του το καμε τ τρίμερα κα τ νιάμερα, κα γγελος Κυρίου παιρνε τ πιάτο μ τ κόλλυβα, καθς ταν σταυρωμένο μ τς σταφίδες κα μ τ ρόιδα κα τ πήγαινε ες τν πλακωμένον κ τρωγε, δν ξέρω πόσες μέρες, κι νάσαινε π μι τρύπα τς γς, θαρρ, ς πο νθρωπος δν πέθανεν, κ σήκωσεν τ μάγγανο, κα τν ξελευθέρωσεν, δν εν λήθεια ατά, παπά;
λήθεια εναι, βλοημένη, πήντησεν ερεύς· λλ τώρα εναι… γι σους θέλουν ν τ πιστεύσουν.
Κι σοι δν τ πιστεύουν;
Θ πνε στν Κόλαση, τ ξέρω γώ, επε τ Καλλιοπώ.
Μ σν εν λήθεια, παπά, γιατί γγελος Κυρίου δ σήκωνε μι κα καλ τ μάγγανο ν ξελευθερώσ τν νθρωπο; επεν ννούδα, μία τν γυναικν.
Γιατ σκοπς δν τον ν δειχθ παντοδυναμία το Θεο, πο εναι ποδειγμένη δι πείρων θαυμάτων, πήντησεν ερεύς, λλ ν φανερωθ μόνον δύναμις τν μνημοσύνων κα τν δι τος νεκρος προσφορν, κα τι τίποτε τ ποον θυσιάζει νθρωπος, τίποτε τ ποον προσφέρει ες τν Θεόν, ες τος πτωχούς, καμμία καλ πρξις, καμμία ρετή, καμμία πομονή, κανν μαρτύριον, κανν δάκρυ, τίποτε δν χάνεται. λα σπείρονται ες γν γαθήν, ς κόκκος το σίτου, επεν Κύριος, που ἐὰν πέσ ες τν γν κα ποθάν (κα τοιατα εναι τ κόλλυβα, τοιοτοι κα ο νεκροί), πολν καρπν φέρει. «Ο σπείροντες ν δάκρυσιν, ν γαλλιάσει θεριοσι.» Κενοι πο σπείρουν μ δάκρυα, μ χαρν κα γαλλίασιν θ θερίσουν.
Τ λέγει ατ τ Εαγγέλιον;
Τ λέγει τ Ψαλτήρι, λλ τ διο εναι, γιατ κα τ Ψαλτήρι εναι λόγος Θεο, κα μπνευσμένον π τ Πνεμα τ γιον. Κα ταν θάπτωμεν νεκρν ν Χριστ εσεβς ζήσαντα, εναι ς ν σπείρωμεν ες τν γν κόκκον σίτου… κα Κύριος θ τν ναστήσ ν τ σχάτ μέρ, καθς διος ηδόκησε ν μς τ ποσχεθ.
« πιστεύων ες μέ, κν ποθάν ζήσεται… κγ ναστήσω ατν ν τ σχάτ μέρ
μήν! επεν θει τ Μαθηνώ, κα τ δάκρυά της, π τ μνήμ το νδρς κα τν τεσσάρων παιδίων, ταχέως ξητμίσθησαν, ς σταγόνες μβρου μετ θερινν ετόν, ντς τς κοίτης πάλαι ξηρανθέντος χειμάρρου.
λλ ρως το παρόντος διηγήματος εναι κρ Κωνσταντς Ζμαροχάφτης, τρίτος πάρεδρος το δήμου Λίτης, το χωρίου ν…, στις πεσχέθη, ς εχε πάντοτε συνήθειαν εκόλως ν πόσχεται (ες τν ρετν δ ταύτην σως φειλε κα τν πιτυχίαν του ες τ πολιτικά· διότι ν α΄ κα β΄ πάρεδρος ες πσαν κλογήν, μάχοντο πάντοτε περ τς πρώτης τάξεως πρς λλήλους, ατός, μετριόφρων κα χωρς κεράσματα, ξελέγετο σφαλς τρίτος κάστοτε, μ πάρχοντος τετάρτου συναγωνιστο), πεσχέθη, λέγω, ν πάγ ν συλλειτουργήσ τν παπα-Διανέλον τν Πρωτέκδικον, ξω, ες τ παρεκκλήσιον το γίου ωάννου το Προδρόμου. ναΐσκος ερίσκετο τρες ρας μακρν τς πόλεως, κα παπα-Διανέλος Πρωτέκδικος εχεν πέλθει κε π τς πρωίας το Μεγάλου Σαββάτου, φο λαβε τν πόσχεσιν το κρ Κωνσταντο τι θ φθανε πρς τ βράδυ δι ν ψάλ κα συνεορτάσωσιν μο τν νάστασιν. λλον βοηθν παπς δν εχεν· νεώτερος υός του τοιμαζόμενος φέτος δι ξετάσεις ες τ Διδασκαλεον, δν δυνήθη ν λθ τ Πάσχα· λλος λειπε διαρκς ναύτης μ τ καράβια του. Θυγατέρας, τ φθονον τοτο προϊν το τόπου ―κα τς ερατικς γγάμου τάξεως μάλιστα― το εχεν φήσει πλησμονν μακαρίτισσα πρεσβυτέρα, πέντε τν ριθμόν, ς εχαν ζωήν, πο δν παυαν ενάως ν μεγαλώνουν, ν μν βασκαθον· σαν τόσον γείτονες τν λικίαν, στε δν πρόφθανε ν μεγαλώσ μία, κα λλη μέσως τν φθανεν· σον μεγάλωναν τόσον φαίνοντο, κα μάλιστα α μεσααι τρες, σαι περίπου ες τ χρόνια, σαι κα ες τ νάστημα· κα παπα-Διανέλος, κούσιος ερομόναχος, δν το λεύθερος οτε ες μοναστήριον ν καταφύγ.

No comments:

Post a Comment